Pada promet u bh. trgovinama
Piše: Dragan Bradvica
Svi relevantniji ekonomski stručnjaci upozoravaju kako bi iduća godina mogla biti znatno teža nego tekuća u kojoj gotovo da i nema ekonomskog parametra koji nije u strmoglavom padu. Nebriga domaćih vlasti uz tektonske globalne poremećaje koji su u značajne probleme gurnule naše najveće vanjskotrgovinske partnere Njemačku i Italiju dovelo je do značajnih problemu našoj zemlji.
Nužne reforme su na čekanju dok se istovremeno u BiH zatvara postojanje za postrojenjem. Tu su i ogromni demografski problemi koji dodatno kompliciraju stvari, a što će se naročito osjetiti u godinama koje dolaze.
Posljednji podaci Agencije za statistiku BiH ukazuju na to kada nam pada i pomet u trgovinama. Ukoliko znamo da je BiH imala izuzetno dobru turističku sezonu i nije neočekivano da promet pada kada u zemlji više nema toliko broj turista. Uz to, iz vida ne treba ispustiti kako i dalje mnogi iz Republike Hrvatske dolaze u šoping u BiH što nam diže promet. Ali u situaciju da u našim trgovinama kupuju samo bh. žitelji situacija s prometom bi bila sasvim drugačija.
Kupujemo manje prehrambenih proizvoda
Ukupan desezonirani promet trgovine na malo u Bosni i Hercegovini u listopadu 2023. godine, promatran u tekućim cijenama zabilježio je pad prometa od 0,2 posto u odnosu na rujan ove godine, objavila je Agencija za statistiku BiH.
- Rast prometa ostvaren je u trgovini neprehrambenim proizvodima u iznosu od 1,6 posto, dok je promet prehrambenim proizvodima (hranom, pićem i duhanskim proizvodima) zabilježio pad u iznosu od 0,4 posto. Promatrano u stalnim cijenama, ukupan desezonirani promet trgovine na malo u BiH u listopadu 2023. ostvario je rast prometa od 0,3 posto u odnosu na rujan 2023. Rast prometa ostvaren je u trgovini neprehrambenim proizvodima u iznosu od 1,5 posto, dok je promet prehrambenim proizvodima (hranom, pićem i duhanskim proizvodima) zabilježio pad u iznosu od 0,6 posto, stoji u priopćenju.
Ukupan promet trgovine na malo u BiH, promatran u tekućim cijenama, u listopadu 2023. ostvario je rast od 8,3 posto u odnosu na isti mjesec prethodne godine. Promet prehrambenim proizvodima (hranom, pićem i duhanskim proizvodima) ostvario je rast od 14,7 posto, dok je promet neprehrambenim proizvodima ostvario rast od 11,3 posto u odnosu na listopad 2022.
Prethodna i bazna godina
Promatrano u stalnim cijenama, ukupan promet trgovine na malo ostvario je rast od 14,2 posto u odnosu na isti mjesec prethodne godine. Promet prehrambenim proizvodima ostvario je rast od 9,0 posto, dok je promet neprehrambenim proizvodima ostvario rast od 22,9 posto u odnosu na listopad 2022. godine. Navedeni podaci su kalendarski prilagođeni.
- U odnosu na baznu (2015) godinu, realni indeks prometa prehrambenih proizvoda u listopadu 2023. ostvario je rast od 59,7 posto, dok je promet neprehrambenim proizvodima ostvario rast od 131,3 posto. Promet od trgovine na malo motornim gorivima ostvario je rast od 25,3 posto, navodi se u priopćenju.