Počela dvodnevna konferencija o važnosti medijske (ne)pismenosti
Dvodnevna znanstveno-stručna konferencija "Labirint medijske (ne)pismenosti i prevencija izazivanja nasilja", na kojoj će stručnjaci iz oblasti medijske pismenosti u BiH kroz diskusiju dati odgovore kako preventivno utjecati na svaki vid nasilja s posebnim osvrtom na utjecaj medija i medijskih sadržaja na djecu, počela je u ponedjeljak u Mostaru.
Konferenciju je otvorila federalna ministrica obrazovanja i znanosti Jasna Duraković.
- Jako je važno razgovarati o ovome, pronaći adekvatna rješenja koja će sutra zaista napraviti reformski iskorak unutar obrazovnog sistema u Federaciji BiH i pokušati predmet medijske pismenosti uvesti već od osnovne škole jer nam je to iznimno potrebno. To je naš prvobitni naum, želja i zamisao i nadam se da ćemo za ovog mog mandata to i ostvariti bar donekle. Ovim skupom također želimo dati doprinos educiranju mladih o važnosti medijske (ne)pismenosti, kao i utjecaju medija na kreiranje društvene stvarnosti - kazala je Duraković.
Ističe kako je nužno da se svi ovom pitanju posvete holistički.
- Moramo se posvetiti uz holistički, cjelovit pristup, ne smijemo dozvoliti da nam se, unatoč rascjepkanosti političkog ustrojstva države, ista stvar događa i unutar obrazovnog sistema, a to se nažalost događa već dugi niz godina. Jedan od mojih primarnih ciljeva i ciljeva Federalnog ministarstva obrazovanja i znanosti je ovo pretvoriti u širu javnu raspravu, politički diskurs za koji ćemo se zauzimati i zalagati narednih godina - kazala je ministrica.
Federalno ministarstvo obrazovanja i znanosti opredijeljeno je zajedno s drugim institucijama i organizacijama truditi se i boriti protiv nasilja, suzbijati ga i raditi preventivno.
- Čini mi se da dotad to nije bio slučaj i da smo previše olako shvaćali sve ove globalne pojave koje su tu i kod nas. Sve je više takvih tragičnih okolnosti i incidenata gdje maloljetnici posežu za oružjem, gdje je sve prisutniji govor mržnje putem društvenih mreža, različitih medijskih sadržaja koji su prepuni nasilja, agresije, vulgarizama, čak i direktnih prijetnji. To je ono čemu moramo dati naglasak i naprosto je krajnje vrijeme da se ozbiljnije posvetimo ovom problemu jer će prerasti u ozbiljnu krizu ako u ovom trenutku ne reagiramo. Moramo raditi na jačanju svijesti o potrebama uvođenja predmeta medijske pismenosti unutar osnovnih i srednjih škola - naglasila je Duraković.
Cilj Ministarstva je do kraja tekuće školske godine implementirati okvirni plan u svim školama u FBiH koji će sadržavati i medijski priručnik.
- Nadamo se da će ga škole koristiti u razgovoru s djecom dok se ne implementira stvarni predmet medijske/informatičke pismenosti gdje će se zaista ozbiljno raditi s djecom da se nauče pravim vrijednostima, da znaju ocijeniti i procijeniti što su to lažne vijesti, govor mržnje, da znaju ukazivati na to, korigirati i vlastiti narativ da sutra ti pojedinci budu vrijedni, kvalitetni pojedinci koji će znati prepoznati devijacije pa i unutar tih medijskih sadržaja koji se sve više događaju. Moramo zajednički raditi na poboljšanju opće medijske slike kako bismo napravili neki iskorak u poboljšanju statusa i ekonomskog razvoja ovog društva - kazala je ministrica.
Šef Ureda UNESCO-a u Sarajevu Siniša Šešum kazao je da trendovi posljednjih godina pokazuju da dolazi do smanjenja povjerenja u medije.
- To se događa zato što su ljudi pretrpani lažnim informacijama i moramo ih osnažiti kako bi se oni mogli na što bolji način boriti s njim. Medijsko-informacijska pismenost nije trend nego izuzetno važna potreba. Vrlo značajno za navesti je da UNESCO već duži niz godina radi s Institutom za društvena istraživanja Fakulteta političkih nauka u Sarajevu, također sa Sveučilištem u Mostaru i Univerzitetom u Banjoj Luci kako bi se ovaj segment institucionalizirao. Ovo je ključni trenutak da se situacija raščisti, da se medijsko-informacijska pismenost institucionalizira i da se radi kroz institucije kroz obrazovni sistem u BiH - kazao je Šešum.
Panelistica Lamija Silajdžić s Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Sarajevu smatra ovu temu izuzetno važnom.
- Već nekoliko godina radimo na razvoju medijske informacijske pismenosti u našoj zemlji i integraciji ovog koncepta u obrazovni sistem kako u formalno tako i u neformalno obrazovanje jer smatramo da je to nešto što nam treba svima od 7 do 77. To je vještina, kompetencija 21. stoljeća koja nam je nužna jer smo svi duboko uronjeni u ovaj digitalni svijet, izloženi smo velikom broju informacijsko-komunikacijskih izvora, kanala, medija i različitih platformi s kojih dobivamo informacije. Neke od njih nisu dobre ni točne, nužno je da znamo kako ih raspoznati i kako naučiti kvalitetno plivati ovim digitalnim oceanom - istaknula je Silajdžić.
Konferenciju organizira "Udruženje za edukaciju, stručno usavršavanje i cjeloživotno učenje Edu Arena" uz podršku Instituta za društvena istraživanja Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Sarajevu. Suorganizatori i pokrovitelji konferencije su Federalno ministarstvo obrazovanja i znanosti i Hanns Siedel Stiftung Fondacija.