Sastanci s prijevoznicima dali rezultate

Ministarstvo komunikacija i prometa BiH
Ističući da su u stalnoj komunikaciji s prijevoznicima i da se analizira inicijative po postavljenim zahtjevima prijevoznika, Ministarstvo komunikacija i prometa BiH odbacilo je tvrdnje da nisu provedeni zaključci sa sastanka s predstavnicima Konzorcija 'Logistika BiH'.
Podsjetimo, schengenska pravila ograničavaju boravak svim osobama van Schengen zone, među ostalim i boravak građana BiH, uključujući i profesionalne vozače, na 90 dana u 180 dana. - Ministarstvo je otvorilo vrata, ali konačna odluka leži na entitetima i županijama. Slično je i s priznavanjem statusa 'izvoznika usluga' za transportne kompanije - podržavamo zahtjev, ali nije naša nadležnost, naglašavaju iz Ministarstva. Kako su prijevoznici, među ostalim, tražili i skraćenje vremena zadržavanja na granicama, Ministarstvo je koncem svibnja uputilo dopise Upravi za neizravno oporezivanje (UNO) BiH te Graničnoj policiji BiH radi poduzimanja pravnih i tehničkih mjera. Na prijedlog resornog državnog ministra Edina Forte i odluke Vijeća ministara iz srpnja 2024., napominje se, pokrenuta je i izrada studije unaprjeđenja pristupnih puteva na graničnim prijelazima u BiH koja će identificirati prioritete i predložiti najmanje po jedno rješenje za svaki cestovni granični prijelaz kojim se smanjuje vrijeme zadržavanja na graničnim prelazima. Tim su projektnim zadatkom obuhvaćeni svi cestovni granični prijelazi između BiH i Hrvatske, te Srbije i Crne Gore, dodaju iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH uz napomenu da su, u međuvremenu, izradili izmjene Pravilnika o licencama i registraciji vozila s ciljem da se prizna kvalifikaciju vozača iz EU, osuvremeni sustav ispita, izgled kartice uskladi s propisima EU-a, uvede 'treća tablica', rastereti sustav registracije i sl. Paralelno s tim, ministarstvo priprema set mjera kojim će unaprijediti digitalizaciju sustava za podršku u oblasti prometa i prometne infrastrukture, za što su osigurana sredstva. Ministarstvo kontinuirano preispituje i iznose naknada koje se plaća u administrativnim postupcima s ciljem da budu umanjene gdje je god to moguće, dodaje se.
Digitalizacija kao jedno od ključnih pitanja
- Jedno od ključnih pitanja je digitalizacija. Pokrenut je postupak pristupanja dodatnom protokolu (CMR) Konvencije koji omogućava elektronički teretni list (e‑CMR). Potpuno smo svjesni činjenice da e‑CMR eliminira papirnu dokumentaciju, smanjuje administrativne greške i omogućava praćenje pošiljke u realnom vremenu. Do sada su protokol ratificirale 34 zemlje, a EU očekuje da sve članice pristupe do 2026. BiH mora ići u korak s razvojem digitalizacije u ovoj oblasti, stav je ministarstva iz kojeg navode još i da su u razgovorima s prijevoznicima razjašnjene ovlasti u okviru mandata. Povrat trošarina na gorivo, visina cestarina, ukidanje trošarina i način registracije vozila su pitanja, najvećim dijelom, fiskalne i entitetske politike, ukazano je.
U svjetlu najave prijevoznika da 1. rujna slijede prosvjedi, vidljivi zastoji u lancima opskrbe te 'francuski model na bh. način', Ministarstvo komunikacija i prometa BiH poručuje da im je cilj isti kao i cilj većine prijevoznika: siguran, efikasan i europski usklađen transportni sustav, zbog čega će nastaviti raditi na onome što je u njegovoj nadležnosti, dok će za pitanja van nadležnosti ministarstva nastaviti zagovarati rješenja pred institucijama koje odlučuju.