Ford smanjuje proizvodnju električnih vozila u Kölnu zbog sporije potražnje

Ford
Ford je objavio da će u svojoj tvornici električnih vozila u Kölnu otpustiti dodatnih 1.000 radnika.
Odluka dolazi uslijed sporijeg rasta potražnje za električnim automobilima u Europi, unatoč snažnim ulaganjima proizvođača i državnim poticajima. Od siječnja 2026. tvornica u Kölnu prelazi s dvokratnog na jednokratni rad, što jasno odražava smanjenje proizvodnih potreba. Kompanija je već ranije najavila rezanje 4.000 radnih mjesta u Europi do 2027.. To predstavlja oko 14% ukupne europske radne snage. Ovaj novi rez u Njemačkoj dodatno pojačava pritisak na zaposlenike i sindikate.
Povijesni štrajk i modernizacija pogona
Početkom godine radnici u Kölnu održali su povijesni štrajk, što je ozbiljno poremetilo proizvodnju. Nova odluka Forda sada prijeti dodatnim nestabilnostima u lancu proizvodnje. Unatoč tome, kompanija je u modernizaciju kölnskog pogona uložila gotovo 2 milijarde eura. Cilj ulaganja bila je proizvodnja novih električnih modela, uključujući Explorer i Capri. Ford je također lansirao električnu verziju svog najprodavanijeg modela u Europi – Pumu Gen-E, koja je prvi EV s punim pravom na subvenciju iz britanskog programa poticaja.
Prodaja i tržišni izazovi
Unatoč investicijama i poticajima, rezultati na tržištu zaostaju. Prema podacima njemačkog Saveznog ureda za motorna vozila (KBA), do kolovoza je registrirano samo 10.924 električna vozila Forda u Njemačkoj, što predstavlja manje od 15% ukupne prodaje od gotovo 74.000 vozila. S druge strane, tržište EV-a u EU bilježi snažan rast – prema podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), u prvih sedam mjeseci 2025. registrirano je više od milijun baterijskih električnih vozila, uz dvoznamenkaste stope rasta u Njemačkoj, Italiji i Španjolskoj.
Konkurencija i dugoročne posljedice
Glavni problem za Ford nije manjak potražnje u apsolutnom smislu, već žestoka konkurencija na europskom tržištu. Kineski proizvođači, predvođeni BYD-om, agresivno osvajaju kupce nižim cijenama, dok tradicionalni europski proizvođači poput Volkswagena i Stellantisa brže prilagođavaju svoje portfelje električnim modelima. Kako navodi Poslovni puls, kombinacija sporog rasta i povećane konkurencije dovodi do rezova u Fordovim europskim pogonima, što bi moglo imati dugoročne posljedice za zaposlenike i stabilnost proizvodnje u regiji, piše financa.