Dnevni.ba - PRELOADER

Imamo novi trend – generacija Z obožava pucketanje vinila i šum kaseta

12 Kol 2025


Imamo novi trend – generacija Z obožava pucketanje vinila i šum kaseta
Vinili - gramofonske ploče

U svijetu kojim dominiraju algoritmi i beskonačne playliste, događa se tiha revolucija. Generacija Z, prva koja je odrasla s glazbom kao neopipljivim nizom jedinica i nula dostupnim na klik, predvodi iznenađujući povratak najopipljivijim audio formatima – gramofonskim pločama i kasetama. I dok se prodaja vinila već sedamnaestu godinu zaredom penje, ne radi se samo o nostalgiji za vremenom koje nisu ni proživjeli. Riječ je o svjesnom traženju dubljeg, angažiranijeg i autentičnijeg glazbenog iskustva.

Najnovija istraživanja potvrđuju ovaj trend, piše Bug. Studija britanske tvrtke Key Production otkrila je da čak 59% mladih u dobi od 18 do 24 godine sluša glazbu na fizičkim medijima, što je značajno više od svih starijih dobnih skupina. Organizacija Vinyl Alliance ide i korak dalje, navodeći kako je upravo Generacija Z postala “pokretačka snaga” popularnosti vinila.

Njihovi podaci pokazuju da 76% mladih obožavatelja vinila kupuje ploče barem jednom mjesečno, a 80% ih posjeduje gramofon. Glavni razlog? Bijeg od digitalne preopterećenosti. Više od 60% pripadnika Generacije Z navodi kako slušanje ploča koriste kao zamjenu za digitalne navike s ciljem poboljšanja mentalnog zdravlja.

Ritual kao protuotrov
Za razliku od instantnog zadovoljstva koje nudi Spotify, vinil zahtijeva ritual. Odabir albuma, pažljivo vađenje ploče iz omota, divljenje umjetničkom djelu i naposljetku, spuštanje igle. To je taktilno, multisenzorno iskustvo koje stvara prostor za namjerno i fokusirano slušanje. Taj osjećaj vlasništva, u svijetu gdje je sve pohranjeno u oblaku, pruža osjećaj trajnosti i dublje povezanosti s umjetnikom.

Mladi su spremni i platiti više za tu povezanost. Naime, 71% njih platilo bi višu cijenu za ekološki održivije proizvedene ploče, pokazujući zrelost i svijest koja nadilazi puki trend. Iskustvo se ne zaustavlja na kućnom pragu. Čak 84% mladih kupuje ploče u fizičkim trgovinama, tražeći zajednicu i kurirano iskustvo koje im digitalni svijet ne može ponuditi. Trgovine pločama ponovno postaju kulturna žarišta gdje se generacije susreću i dijele strast, a TikTok je preplavljen videozapisima “vinyl haula” i zidovima ukrašenim omotima albuma.

Savršena nesavršenost zvuka
Tehnički gledano, digitalni audio je objektivno superioran. CD kvaliteta nudi dinamički raspon veći od 90 dB i gotovo savršeno odvajanje kanala, dok vinil jedva doseže 70 dB dinamičkog raspona uz separaciju kanala od oko 30 dB. Ploče su podložne šumu, pucketanju, tutnjavi motora i varijacijama u brzini. Pa zašto onda mnogi opisuju zvuk vinila kao “topliji” i “bogatiji”? Ključ je dijelom u ugodnoj harmonijskoj distorziji, ali ponajviše u masteringu.

Tijekom posljednjih desetljeća, u takozvanom “ratu glasnoće”, glazba za digitalne platforme postajala je sve komprimiranija kako bi zvučala glasnije i istaknula se. Vinil, zbog svojih fizičkih ograničenja, ne podnosi takvu agresivnu kompresiju. Master za ploču često čuva više dinamike, dopuštajući glazbi da “diše”, što rezultira subjektivno ugodnijim i manje zamornim zvukom.

U sjeni vinila, događa se i tihi povratak kasete. Iako je njezina audio kvaliteta neupitno najniža, njezin šarm leži u pristupačnosti, prenosivosti i “lo-fi” estetici. Ona je najjeftiniji ulaz u analogni svijet i savršen medij za nezavisne bendove...

MUZIKA


MARIJANSKI KONCERT

Mostar: Marijanski koncert dua 'Cantabile' u crkvi sv. Petra i Pavla

U franjevačkoj crkvi sv. Petra i Pavla u Mostaru večeras će se s početkom u 18.30 sati održati Ma...

28 Lis 2025

Vlatko Stefanovski stiže na bh. turneju: Još uvijek pokušavam sebe iznenaditi na pozornici

Jedan od najznačajnijih gitarista i glazbenika s ovih prostora, Vlatko Stefanovski ovog listopada...

21 Lis 2025

TAYLOR SWIFT

Vinil ploče Taylor Swift bez carina zahvaljujući Bermanovom amandmanu

Vinil ploče Taylor Swift ne dotiču carine zahvaljujući Bermanovom amandmanu iz Reaganove ere. Ova...

20 Lis 2025